KURIER LUDOMSKI  XI-XII 2020

DWA TYGODNIE PATRONA SZKOŁY W KLASIE 8

Podczas zdalnego nauczania klasa 8 obchodziła wraz z całą szkołą “Dwa tygodnie patrona szkoły”. Były to z pewnością najważniejsze dwa tygodnie w całym roku szkolnym. Święto Karola Marcinkowskiego i zadania,które klasa 8 miała do wykonania były bardzo przyjemne.

Ósmoklasiści zobowiązali się zrobić gazetkę, w której przedstawili aktywność społeczną patrona
w latach XIX. 

W gazetce znajdowały się informacje o patronie, jak również informacje na temat aktualnych wydarzeń w Księstwie Poznańskim i na świecie.

Uczniowie mieli również do zaprezentowania wirtualną wycieczkę – śladami Karola Marcinkowskiego, w której ujęli mapę ówczesnej Europy. Na mapie zaznaczono miejscowości na ziemiach polskich i nie tylko, które w jakiś sposób były związane z naszym patronem.

Klasa 8 bardzo aktywnie udzielała się w projekcie, niestety nie ogłoszono jeszcze wyników. Projekt trwał od 3.11.20r. do 15.11.20r. Najbardziej podobało mi się to, jak zadania były skonstruowane oraz jak można było ciekawie spędzić czas.

Martyna Stefaniak kl.8

JAK POWINNIŚMY POSTĘPOWAĆ W ŻYCIU CODZIENNYM
WOBEC SIEBIE I RÓWIEŚNIKÓW?

W codziennym życiu powinniśmy wykazywać się odwagą i pomocą dla otaczających nas osób. Każdy dzień daje nam nowe możliwości do rozwijania siebie, swoich pasji i bycia dobry człowiekiem. Idealnym przykładem na taką postawę jest powieść Aleksandra Kamińskiego “Kamienie na szaniec”, która mówi o wspaniałych ideałach bohaterstwa, służby i ludziach którzy potrafili pięknie żyć i pięknie umierać, co udowodnię w poniższych argumentach. 

Charakter Alka, Rudego i Zośki kształtowało harcerstwo. W ich drużynie “Buki” uczyli i wspierali siebie nawzajem, nabywali odwagi, braterstwa i nieśli sobie wspólnie pomoc. Przykładem tego jest Alek, który z roztrzepanego i pełnego entuzjazmu wiecznie wesołego chłopca stał się rozważny, opanowany i spokojny. Kiedy ukrywał się na wsi, syn gospodarza rąbiąc drzewo uderzył się siekierą w nogę, tylko Alek wtedy zachował spokój i z opanowaniem opatrzył ranę. Rudy dzięki byciu w drużynie “Buków” rozwijał swoje umiejętności artystyczne, pewnego razu obmyślił oznakę dla zespołu Buków w kształcie liczby 23 w trójkącie, która była wycięta w jasnym metalu na pomarańczowym tle małej sukiennej podkładki. Nauczył się także gotować, chociaż początki były ciężkie, na każdej wyprawie Buków obowiązkiem Rudego było bycie kucharzem. 

Główni bohaterowie nie poddają się i mimo wszystko walczą z okupantem o niepodległą Polskę. Chłopcy należą do Pokolenia Kolumbów. Jako ludzie w młodym wieku musieli dokonać wyboru, czy walczyć czy zginąć. Wybrali walkę, mimo ciężkiej sytuacji kształcili i uczyli się, a następnie zdali maturę. Mimo działań w małym sabotażu a później akcjach dywersyjnych znajdowali czas na naukę. Jednym z przykładów wielu ich akcji sabotażowych gdzie walczą z hitlerowcami i wykazują się opanowaniem jak i odwagą jest akcja fotograficzna podczas której Alek wybijał szyby w galeriach ze zdjęciami niemieckich żołnierzy. Kolejnym wydarzeniem było malowanie znaków Polski Walczącej, czy zrywanie Niemieckich flag. 

Wszystkich chłopców łączy więź braterstwa, lojalności i szczerości wobec siebie, są sobie oddani i mają do siebie pełne zaufanie. Kiedy Rudy został aresztowany przez Gestapo i był w brutalny sposób przesłuchiwany mimo wszystko nie wydał przyjaciół, a Szare Szeregi natychmiast opracowywały plan jak odbić przyjaciela z rąk wroga. W tej akcji zwaną pod Arsenałem Alek poświęcił swoje życie za Rudego i zginął na skutek rany postrzałowej, Rudego udało się odbić, jednak obrażenie które odniósł były tak silne, że również zmarł. 

Podsumowując wszystkie powyższe argumenty można śmiało stwierdzić, że chłopcy byli sobie oddani i są pięknym przykładem tego jak powinniśmy postępować w życiu codziennym wobec siebie i rówieśników. Myślę, że powinni być autorytetem dla każdego z nas, ponieważ swoim krótkim i ciężkim ale pięknym i pełnym wspomnień życiem pokazali, że zawsze warto walczyć o to do czego dążymy i do tego co chcemy osiągnąć.

Martyna Spychała kl.8

TRADYCJE BOŻONARODZENIOWE W RÓŻNYCH KRAJACH

W Hiszpanii odpowiednikiem opłatka jest chałwa. Przed  Bożym Narodzeniem każda rodzina  zaopatruje się w nową szopkę. Wigilijna wieczerza rozpoczyna się dopiero  po pasterce. Następnie wszyscy wychodzą na ulice oświetlone tysiącami barwnych żarówek, śpiewają kolędy, tańczą i bawią się do rana.

W Wielkiej Brytanii wigilijny posiłek zaczyna się w południe w ścisłym gronie rodzinnym. Obiad, bo trudno tu mówić o wieczerzy, składa się z pieczonego indyka i ” płonącego puddingu”. Wieczorem w Wigilię angielskie dzieci wywieszają swoje pończochy za drzwi, by nazajutrz rano odnaleźć je wypełnione prezentami.

W  Szwecji Święta Bożego Narodzenia  rozpoczynają się w pierwszą niedzielę adwentu. Tradycyjna szwedzka uczta składa się z iutfisk, czyli rozmoczonej suszonej ryby o dość mdłym smaku. Potem podaje się galaretkę wieprzową, głowiznę i chleb,a na deser pierniczki. Nie stawia się wolnego nakrycia na stole, ale za to odwiedza się samotnych. Szwedzi nie śpiewają kolęd, lecz tańczą wokół choinki.

We Francji świąteczną atmosferę wyczuwa się już na kilka tygodni przed Bożym Narodzeniem. Wszystkich opanowuje gorączka zakupów. Właściciele sklepów prześcigają się w pomysłach dekorowania wystaw. Ulice miast przystrojone są kolorowymi lampkami i gwiazdkami. 

W Meksyku już 15 grudnia wiesza się pod sufitem piniatę – gliniane naczynie wypełnione słodyczami. Pod nią gromadzą się dzieci. Jedno z nich rozbija piniatę kijem, co rozpoczyna wyścig w zbieraniu słodyczy. Głównym daniem wigilijnym jest wędzony dorsz z papryką i oliwą oraz małymi grzankami. Podaje się również pieczonego indyka, owoce, słodycze.

Okres Bożego Narodzenia jest w Republice Czeskiej okresem szczególnym. Święta są tu czasem wzajemnych spotkań rodzinnych oraz dniem wolnym, w którym można się dobrze zabawić. Już kilka tygodni przed Bożym Narodzeniem, zarówno w Czechach, jak i na Słowacji, wystawy sklepowe przyciągają klientów specjalnymi promocjami i kolorowymi świecidełkami. 

W Danii na Wigilię podaje się słodki ryż z cynamonem i pieczoną gęś z jabłkami. Tradycyjnym daniem jest budyń z ryżem, w którym gospodyni ukrywa migdał. Kto go znajdzie, ten dostaje świnkę z marcepanu, która zapewnia szczęście przez cały rok

Źródło: https://www.bibliotekawszkole.pl/inne/gazetki/62/index.php 

Amelia Polcyn kl.8

NA LEKCJACH ZDALNYCH

Od 26 października uczniowie klas 4-8 uczą się zdalnie w domu, a klasy 1-3 od 2 listopada. Mimo, że lekcje odbywają się w domu, uczniowie utrwalają poznany dotychczas materiał i uczą się nowego. Zdalne nauczanie to też nowe możliwości. Na lekcjach on-line języka angielskiego najmłodsi mogą uczyć się nie tylko na kartach obrazkowych z ćwiczeń. W dziale “My toys” każdy mógł nazwać i pokazać do kamerki swoje zabawki. Ostatnio, przy okazji nauki o jedzeniu pierwszoklasiści poszukali w kuchni jabłka, mleko, banany, grejpfruta i wodę. 

Trochę starsi, drugoklasiści, gimnastykowali się, by pomachać stopą i innymi częściami ciała, których nazwy uczyli się w dziale “My body and face”. W trzeciej klasie rozpoczęła się już nauka w InstaLing, co pozwoli już wcześniej utrwalać słownictwo on-line, tak jak w starszych klasach. Czwartoklasistom łatwiej opisać swój pokój z konstrukcją Theres is/are, gdyż mają go na wyciągnięcie ręki. Chętnie też pokazali mikołajkowe dekoracje w dniu 6 grudnia. 

W 5 klasie odbyły się pierwsze Mikołajki i wigilia on-line. Każdy mógł pokazać świąteczne stroiki i pierniki w swoim domu. Zaśpiewano kolędy z tekstem z youtube i razem przygotowano życzenia bożonarodzeniowe dla społeczności szkolnej przy użyciu aplikacji Google Jamboard. Uczniowie 6 i 7 klasy częściej sprawdzają się w grach, gdzie lubią rywalizują. Chętnie korzystają z kahoot, wordwall, learningapps.org, wordart, genell.ly, whiteboardfi, islcollective, padlet czy publikacji youtube. 

Jeśli chcielibyście podzielić się swoimi przemyśleniami na temat panującej sytuacji zapraszam do przesłania na adres kuriera (kurierludomski@wp.pl) opowiadań, wspomnień na temat czasu pandemii i nauki zdalnej. Zachęcam też do wzięcia udziału w konkursie II edycja Konkursu „Życie codzienne w czasach koronawirusa – druga fala” (https://www.odnpoznan.pl/sub,pl,konkursy,940.html).

Lekcje on-line zmusiły wszystkich do poszerzenia swojej wiedzy w tematyce programów komputerowych, aplikacji i sprzętów potrzebnych do połączenia się z nauczycielem. Wielu jednak i tak czeka, by wrócić do szkoły 🙂

Magdalena Kozłowska

PROPOZYCJE NA FERIE ZIMOWE

Udostępniam poniżej propozycje ferii zimowych przekazane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Mogę również dodać, że w czasie ferii zimowych znana rysowniczka Agata Jakuszko prowadzi kurs  rysowania (LIVE z rysowaniem 4, 6, 8, 11, 13, 15 na youtubie ,,rysunkowe tematy i moc inspiracji:)”. 

Inne propozycje  to wirtualne spacery po muzeach i innych miejscach czy też ,,Ferie w Koperniku” (Centrum Nauki Kopernik np. zimowe eksperymenty). Pozdrawiam serdecznie!

Magdalena Pogorzelska

https://www.kopernik.org.pl/wydarzenia/ferie-w-koperniku

https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/ferie-z-tvp-wyjatkowa-propozycja-dla-rodzin

https://drive.google.com/open?id=1ubYqINte2GsRolUOooh5cau9wwWBa7ae&authuser=0

____________________________________________________________________

Kurier Ludomski redaguje Klub Dziennikarski w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Ludomach. Opiekunowie: Iwona Nosek i Magdalena Kozłowska. Montaż na zsludomy.pl: Agnieszka Grabowska.
Adres: 64-603 Ludomy 25